Title Image

Stresshåndtering

Stresshåndtering – coachingforløb:

Kender du situationen, hvor din krop viser disse signaler, fordi du er presset og overbelastet gennem længere tid?

  • Du har det dårligt og er kronisk uoplagt
  • Du har hjertebanken, åndenød og flimmer for øjnene
  • Du bliver let irritabel og farer op uden selv at forstå hvorfor
  • Du glemmer ofte og hører ikke rigtig, hvad andre siger
  • Du er fuld af tanker inde i hovedet, så du ikke er nærværende
  • Du har mest lyst til at være alene og ikke skulle forholde dig til noget

Så er det nu, du skal gøre noget for at undgå at blive syg af stress!
 Stresshåndtering er, når du begynder at passe bedre på dig selv og tage dine kropssignaler alvorligt. Jeg kan hjælpe dig med stresshåndtering i et coachingforløb. Et forløb vil give dig nye indsigter og opmærksomheder på, hvordan du skaber øget ro og balance i dit liv. Det starter med, at du passer godt på dig selv. Hvordan gør du det, tænker du måske? Ja, en effektiv måde er, at du begynder at sige højt, hvad du tænker, føler og mener. Udtrykker dig tydeligt og direkte også selv om det kan skabe uenighed.

For lidt eller for meget

Har vi for meget arbejde bliver vi pressede, men har vi for lidt eller ingen arbejde overhovedet, vil vi hurtigt føle det som et pres og risikere at blive stressede af det. Derfor er balance i livet så afgørende for om vi føler os tilpas.

Der skal helst være ligevægt i skålene, så du kan opretholde din indre og ydre balance. Så snart der er mere i den ene skål fx for mange to-do lister, møder og projekter, som du står for og for lidt fritid/samværd med dine ynglingsmennesker, mærker du ubalancen. Her er det så vigtigt, at du reagerer med at stoppe op og tage vare på dig selv. Når du ikke gør det, opstår der en ubalance, som risikerer at blive kronisk og svær at komme af med.

Livet gynger jo, og det er ikke muligt at være i konstant balance – lige som lykken også kommer og går. Men bliver ubalancen kronisk, vil der være fare for, at du rammer muren og oplever stress, tristhed, tunghed, ubeslutsomhed og måske endda depression i perioder. Pas på med at komme helt derud – opsøg en sparringspartner, der kan hjælpe dig til at hjælpe dig selv videre. Et vigtigt værktøj er at stå ved dig selv og kommunikere dine behov og grænser til andre.

Indebrændt energi

Desværre er det for mange mennesker svært at give udtryk for deres holdning eller deres behov. Det betyder, at de undlader at sige noget og sluger irritationen og uenigheden. Den sætter sig i kroppen og vokser, så de risikerer at få en indre uro og utilfredshed, der gør dem ude af balance. En tilstand, der gør, at du risikerer at reagere uhensigtsmæssigt, når de selv mindst venter det. Altså en følelse af ikke at være i kontrol, som gør dig urolig, stresset og utilpas.

Når vi står ved os selv og gør det, der føles rigtigt, vil vi mærke ro og glæde i kroppen og vores energi øges. Modsat svækkes vores glæde og livsenergi, hvis vi ikke sige fra og glemmer at tage os selv alvorligt.

Tjek dig selv:

Hvor stresset er du? Vil du have svar med det samme – udfyld stresstesten